Petek, 23. 1. 2015, 12.59
3 leta, 8 mesecev
Duhovna avtobiografija Janka Kosa
Umetniki in meščani: Spominjanja je prvi del avtobiografije literarnega zgodovinarja, teoretika in kritika Janka Kosa, ki je izšel pri Študentski založbi. Sledil bo še drugi del pod naslovom Ideologi in oporečniki.
"Ko sem razmišljal, kako zapisati svoja spominjanja, mi je postalo jasno, da svojega osebnega in javnega življenja ne morem združiti v eni knjigi. Zato sta nastali dve," način pisanja o svojem življenju pojasnjuje Janko Kos.
V že izdanem delu je orisal čas od svojega rojstva leta 1931 pa vse do leta 1950. V tem je popisal svoje odraščanje, mladostniška leta med vojno in del povojnega obdobja. V duhovni avtobiografiji, kot jo opredeljuje avtor, osvetljuje leta, ki so bila zanj formativna tako osebno kot profesionalno. "Ta knjiga je zame odgovor na bistvena vprašanja, kot so kdo smo, kam gremo in od kod prihajamo," pravi Kos.
V svojih zapisih se je zato živo posvetil tudi svojemu družinskemu ozadju. Materin rod je bil izrazito kmečki in veren, očetov pa svobodomiseln, pojasnjuje. "To se je v naši družini spajalo in vplivalo na nas, otroke. Ta dvojnost pa je bila kulturno konstruktivna," pravi literarni teoretik, ki je že od svojih osnovnošolskih dni vedel, kam ga vleče in da pri tem niti ni druge možnosti.
Zavezanost delu je bila ena od osrednjih niti življenja, pa ne dela zaradi uspeha, ne za denar ali slavo, temveč zaradi dolžnost, da narediš to, za kar si nadarjen, se spominja kritik, ki je svojo strast do pisanja o literaturi odkril med svojim šestim in sedmim razredom osnovne šole.
Kmalu mu je bilo jasno, da nima nobene druge možnosti, kot da se temu zaobljubi, čeprav odločitev za to v povojnih časih ni bila lahka. Vendar pa je bila ta zanj edina mogoča, ne glede na to, da takrat ni bilo prav veliko možnosti za tovrstno objavljanje. Šele čez leta so namreč nastale revije, kot so Perspektive in Besede, ki ju je pozneje sourejal, Revija 57 in druge.
Veliko besed pa v knjigi posveti tudi svojemu vseživljenjskemu prijatelju Primožu Kozaku, prostor nameni tudi Cirilu Zlobcu in drugim.
Kot poudarja, si nikoli ni delal zapiskov, ni pisal dnevnikov, zato je delo nastalo na podlagi vizualnih vtisov, impresionističnih obrisov preteklosti, ki jih je ohranil do danes. Te je na podlagi impresionističnih sledi kdaj tudi s pomočjo enciklopedij in leksikonov rekonstruiral. Na tak način je njegova spominska domišljija dobila tudi zgodovinsko točnost in naracijski tloris. Čisto natančen ni morda le kakšen detajl, pravi avtor.
Zaradi vsega tega pa je urednik izjemno vesel, da mu je po dolgih letih Kosa le uspelo nagovoriti, naj zapiše svoje spomine.
Za njo pa pride tista, v kateri bomo lahko brali o javnih osebah tistega časa. Med njimi o Josipu Vidmarju, Kocbeku, Ziherlu in drugih. Skozi panoramo kulturnih in političnih oseb bo tako mogoče prebirati, kaj so ti pomenili in kako je takrat potekalo življenje na tej ravni.