Aleš Žužek

Ponedeljek,
1. 5. 2017,
8.23

Osveženo pred

7 let, 2 meseca

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue 1,80

Natisni članek

Natisni članek

Sharon Stone Rita Hayworth Eva Green Marion Cotillard usodna ženska

Ponedeljek, 1. 5. 2017, 8.23

7 let, 2 meseca

Kako nevarne so lahko usodne ženske?

Aleš Žužek

Termometer prikazuje, kako vroč je članek.

Termometer prikaže, kako vroč je članek.

Thermometer Blue 1,80
Eva Green | Foto Getty Images

Foto: Getty Images

Francija, v katero je zadnje čase zaradi usodnih volitev usmerjena pozornost vsega sveta, je znana tudi kot domovina pojma usodne ženske.

Femme fatale, usodna ženska po slovensko, je francoski izraz za ženske, ki zapeljejo naivne moške in jih poženejo v propad. Usodne ženske lahko najdemo že v starodavnih zgodbah: svetopisemska Eva je po svoje usodna ženska, pa Samsonova Dalila, hudobna kraljica Jezabela in Saloma.



Usodna ženska je tudi Homerjeva trojanska Helena, v starem veku Kleopatra, v renesančni Italiji Lucrezia Borgia

Usodne ženske temačnih kriminalnih zgodb

A pravi razcvet je koncept usodnih žensk doživel v 20. stoletju v kinematografiji. Na začetku prejšnjega stoletja so v Hollywoodu za zapeljive, skrivnostne ženske, ki izrabijo lahkoverneže, še uporabljali pojem vamp. Kar je okrajšava za (seksualne) vampirke.

Femmes fatales, usodne ženske, so postale značilnost zlasti tako imenovanega ameriškega črnega filma (film noire, kot so mu po drugi svetovni vojni nadeli ime Francozi) v štiridesetih in zgodnjih petdesetih letih prejšnjega stoletja.

Rita Hayworth kot arhetip usodne ženske

Arhetip usodne ženske skoraj pooseblja igralka Rita Hayworth v filmu Gilda iz leta 1946. 

Usodna ženska, stari mož in mladi ljubimec

Usodna ženska je tudi s starim možem nezadovoljna mlada Cora Smith (igra jo Lana Turner) v srhljivki Poštar vedno zvoni dvakrat (The postman always rings twice), ki svojega ljubimca pregovori, da zagreši umor.

Kathleen Turner kot filmska usodna ženska zgodnjih osemdesetih let

Filmske usodne ženske so seveda živele tudi po koncu zlatega obdobja črnega filma. Tako je bila znana fatalka Matty Tyler Walker v erotični srhljivki Telesna vročica (Body heat) iz leta 1981.

Manipulativno Matty je zaigrala Kathleen Turner, ki ji je vloga zagotovila zvezdniški status in prinesla naziv seks simbola.

Usodna ženska, ki se poigrava z moškimi in ženskami

Deset let pozneje je neka druga filmska usodna ženska naredila zvezdo in seks simbol še iz ene do tedaj precej neznane igralke. To je bila biseksualna Catherine Tramell v erotični srhljivki Prvinski nagon (Basic instinct) iz leta 1992, ki jo je zaigrala Sharon Stone.

Usodna ženska, ki zapeljuje najstnike in se usodno zaplete z mafijo

Takšna je tudi Suzanne Stone-Maretto (igra jo Nicole Kidman) v filmu Ženska za umret (To die for) iz leta 1995. A njeno spletkarjenje in umor moža sta, kot za številne filmske usodne ženske, na koncu usodna tudi zanjo. 

Francoski filmski usodni ženski 

Obraz in stas številnim filmskim usodnim ženskam sta zadnji leti posodili tudi dve temnolasi igralki, ki prihajata iz domovine pojma femme fataleEva Green in Marion Cotillard.

Eva Green, ki je zaslovela z vlogo v bondiadi Casino Royale, je tako med drugim zaigrala morilsko Avo Lord v filmu Mesto greha: Ženska za za umret (Sin city: A dame to kill for) iz leta 2014.

Shakespearova usodna ženska, ki požene v propad sebe in moža

Cotillardova pa je med drugim zaigrala Lady Macbeth, usodno žensko izpod peresa najslavnejšega dramatika vseh časov Williama Shakespeara.

Filmska priredba tragedije Macbeth, v kateri Lady Macbeth (ta svojega moža pregovori, naj umori škotskega kralja) igra francoska lepotica, je bila posneta leta 2015.